förberedelser och framtidstänkande

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så frös Zelma idag, väldigt mycket faktiskt! Och det är ju inte ens december, ingen snö och så är et ju faktiskt plusgrader ute! Därför tänkte jag ta upp ämnet om hur många hundägare/framtida hundägare ser på att skaffa/ha hund:

När snön väl kommer så är det nog utmaningen för de flesta hundägare, de e ju ofta som folk tänker negativt på att skaffa hund och inte positivt, det är ofta som man hör "men tänk att man måste gå upp klockan 7 på morgonen" eller "tänk när det är regn/snö ute och -10 grader". Visst, det kanske inte är världens roligaste att gå ut med hunden när man har feber/är sjuk eller om man vill ha sovmorgon.

Tycker att folk tänker så mycket negativt om att skaffa hund när man till 99% har roligt (om man verkligen satsar och spenderar tid med hunden) jag erkänner att Zelma inte alltid är perfekt, vem är det? Vissa dagar kan jag vara på dåligt humör och inte riktigt orka gå ut med henne, men jag gör det endå!
Och det var det jag ville komma till! Hur sjuk man än är och hur dåligt/kallt vädret än är så ska man inte bara släppa ut hunden utanför dörren så att det kan få göra sina behov och sen kalla in den efter 1 minut.
Jag tycker att man ska vara ute med hunden i minst 10 minuter, det e klart att om man har bråttom så kan man gå ut med den snabbt, men då gäller det att planera så att man inte blir stressad och inte kan lägga tid till sin hund.

Hund och häst ser jag som de mest krävande djuren man kan ha. Visserligen beror det på hur mycket man satsar på sitt husdjur.
Men hund och häst blir en livssstil som man nästan måste sätta före allt annat. Man måste gå ut med hunden, mata hunder (om man då inte har en foderautomat), gå till veterinären, ha bra ekonomi för (bäst förutsättningar), mycket tid till, intresse osv. Om man t.ex har en utekatt som kan gå in och ut hela tiden och underhålla sig själv så är det inte så mycket att oroa sig för.
Jag tycker då att alla ska förbereda sig till sina promenader och tänka att även om man inte har lust att gå en så lång runda så gör man hunden en stoor tjänst genom det, dom bryr sig inte om vädret (självklart gör tunnhudade och tunnpälsade hundar det) så då får man förbereda dom också! Hundarna tycker det är jättekul att gå ut, det är en av de bästa sakerna Zelma vet på vintern är att springa runt i den djupa snön och att man sparkar upp snön i luften så att hon kan "jaga" den!

Jag försöker få fram att jag tycker att folk måste ta mer ansvar och lägga ner tid på sina hundar för deras bästa och inte för "sitt bästa"! Med bästa förberedelserna så blir ALLA promenader roliga!

Som man säger "det finns inte dåligt väder, bara dåliga kläder" :)
En ganska lerig och tråkig dag, men långpromenaden i över en timme ställdes inte in för det! 
På bilden: Dublin och Zelma



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




RSS 2.0