Människor är grymma.

Läste på dog-news.net en väldigt hemsk sak. En som faktiskt inte jag tänkt på så mycket, hur man egentligen avlivar överpopulationen av hundar och katter?

Jag tror att många tänker att man gör det skonsamt som man gör hos veterinären som så många har upplevt, alltså att man tar en spruta så att hjärtat stoppas, vissa kan tycka att det låter hemskt men det är egentligendet mest humana och bästa sättet att göra det på, för djurets välbeffinande.

Som sagt så tror jag att det är såhär folk tror att överbefolknigen av herrelösa hundar och katter alivas, men nej, så går det inte till - dels för att det tar tid med sprutor och för att dom kostar rysligt mycket (en av de många orsakerna till att man för guds skull ska täckna en försäkring till sitt djur).

Nu går vi direkt till hur man gör, som inte låter väldans roligt men det är sanningen så vi tar det snabbt - Människorna fyller ett rum med hundar och katter och gasar ihjäl dom med koldioxid.
Vi kan säga att man kan beskriva det som "den obekväma sanningen".
Enligt artikeln så tar det 10 minuter innan hundarna slutar skälla, sedan ytterligare 20 minnuter tills djuren slutar rycka och blir helt livlösa.

Tydligen ska det ta ännu längre tid för valpar att sluta leva då gasen tar längre tid att komma igenom deras kroppar.

90% av alla övergivna djur slutar sina liv på dessa sätt, ca 250 000 hundar och katter skickas till dessa ställen vare år, sedan in genom en 600 grader varm ugn där de snabbt blir till aska.
Hundarna och katterna har 7 dagar på sig att bli hämtade innan de får ett rött snöre runt halsen som visar att de bara är "onödiga resurser".

I Japan är detta helt lagligt och dessa ställen kallas "drömlådor", det finns 108 stycken "drömlådor" i Japan.
Jag själv tycker att människor ska titta på de hemska bilder så att vi alla får oss en tankeställare om att vi inte ska köpa djur i onödan om vi inte har tid elelr intresset.
Jag väljer att lägga ut en bild från denna artikeln där ett par yngre hundar väntar på att bli hämtade, man ser tydligt att en hund har ett rött band runt halsen och snart ska in i gaskammaren.
Holding Pen: Red string around dogs' necks shows their time is up (Pic: Richard Jones/Sunday Mirror)
Mer bildern finns på DENNA sida, för er som är intresserade och vill ha en tankeställare!
Behöver jag ens säga vad jag tycker om detta? Grymma är vad vi är.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




RSS 2.0